طرح بوم برنامه ویژه مدرسه

برنامه ویژه مدرسه طرح بوم

طرح بوم برنامه ویژه مدرسه

برنامه ویژه مدرسه طرح بوم

 

سرگذشت پژوهی : در این مبحث سعی داریم به شما عزیزان در ابتدای امر توضیحی راجع به مسئله و بخشنامه سرگذشت پژوهی بدهیم . پس از توضیحات کامل در این زمینه سعی کرده ایم نزدیک به صد نمونه فایل سرگذشت پژوهی را نیز در اختیار شما عزیزان و سروران محترم قرار دهیم. در صورت نیاز به مشاوره و سفارش اختصاصی با ما تماس بگیرید. و در صورت کمبود وقت فایل های مورد نیاز خود را از لینک زیر دریافت نمایید.

برای دانلود فایل های زندگی پژوهی کلیک کنید.

برای دانلود فایل های شهید پژوهی کلیک کنید.

سرگذشت پژوهی چیست ؟

سرگذشت پژوهی چیست ؟

قطعا شما عزیزان تا کنون بیوگرافی های زیادی را در مورد افراد مشهور شنیده و یا خوانده اید. در رابطه با زندگی نامه یا بیوگرافی افراد معروف و مشهور مسائل زیادی قابل بررسی است. یکی از این مسائل درسی است که از زندگی آنها می گیریم. کار برد آن بستگی به اجرای آن در زندگی روزمره دارد. که می تواند تاثیر شگرف و غیر قابل اجتنابی را در زندگی ما ایجاد نماید. که ممکن است ممثبت و یا منفی باشد.همچنین می توانید برای دانلود انواع طرح جابر به برگه مربوطه مراجعه نمایید.

یکی دیگر از مسائلی که باید در این نوع زندگی نامه ها مورد بررسی و کنکاش قرار گیرد، مسئله شخصیت فرد یا افرادی است که در رابطه با آنها به بحث و بررسی و کنکاش می پردازیم. این افراد معمولا می بایست چهره های سرشناس جامعه باشند. چرا که معمولا ترغیب و اشتیاق به مطالعه زندگی افراد معمولی را به سختی می توان در دیگران ایجاد نمود.

سرگذشت پژوهی

اگر این زندگی نامه و کنکاش در زندگی و پژوهش پیرامون آن در ارتباط با افراد معنوی و با اخلاق صورت گیرد معمولا به آن سرگذشت پژوهی گفته می شود. در نظام آموزشی ما برای سرگذشت پژوهی بخشنامه خاصی ابلاغ می شود که معمولا به برندگان نیز جوایز خاصی اهدا می گردد.

سرگذشت پژوهی شهدا

سرگذشت پژوهی شهدا

همانطور که می دانیم پژوهش در زندگی شهدا می تواند اخلاقیات را در جامعه ترویج دهد. این نوع پژوهش قادر است به ارتقای سطح اخلاقی و رفتاری پژوهنده کمک کند. با توجه به اینکه پژوهنده دانش آموز باشد یا معلم ، این مسئله می تواند کمک شایانی به وی در راستای بهبود وضعیت تربیتی و پرورشی نماید.

پژوهش در زندگی شهدا یکی از معنوی ترین بخشنامه های نظام آموزشی آموزش و پرورش است. این شیوه می تواند در کلیه مدارس و آموزشگاه ها نهادینه شده و زمینه را برای شرکت همه جانبه دانش آموزان و معلمین فراهم سازد.

گاها وظیفه توسعه و ترویج مسئله پژوهش در زندگی شهدا بر عهده پایگاه های مقاومت بسیج در مدارس است. معمولا فرماندهی این مراکز را معاونین پرورشی مدارس تشکیل می دهند. این مسئله از آنجا که شدیدا مورد تایید نظام آموزش و پرورش است می تواند کمک زیادی به مسئله برون رفت از آسیب های اجتماعی داشته باشد.

قطعا در صورتی که همه فرهنگیان علاقه مند به شرکت در این پژوهش باشند می توانند بدعت بزرگی در راستای اخلاقی ترکردن جامعه فرهنگیان بگذارند. البته ذکر این نکته خالی از لطف نیست که این مقوله در سالهای پیش با عناوین مختلفی در حال اجرا بود.

یکی از عناوینی که این مسئله پشت آن فعالیت می کرد ، مسابقات کتابخوانی زندگی نامه شهدا بود. هدف از آن مسابقات نیز همسو و همراستا با برنامه های سرگذشت پژوهی و شهید پژوهی بود که غالبا این مسئله تحت لوای مسابقات کتابخوانی مشغول بود.

شهید پژوهی

شهید پژوهی نیز یکی از ابعاد مهم سرگذشت پژوهی است ، در شهید پژوهی به ابعاد زندگی شهدا پرداخته می شود. در رابطه با شهید پژوهی می توان به موارد زیر اشاره نمود :

  1. زندگی نامه شهید علیرضا توسلی. مشهد
  2. زندگی نامه شهید مهدی صابری. مشهد
  3. زندگی نامه شهید هادی ذوالفقاری. تهران
  4. زندگی نامه شهید محمد جمالی. کرمان
  5. زندگی نامه شهید ایمان خزاعی نژاد. جهرم
  6. زندگی نامه شهید محرم ترک. تبریز
  7. سرگذشت شهید  محمد حسین مرادی. تهران
  8. سرگذشت شهید  اکبر شهریاری. تهران
  9. سرگذشت شهید  مهدی نوروزی. کرمانشاه
  10. سرگذشت شهید  میثم مدواری. تهران
  11. سرگذشت شهید  محمود رضا بیضائی. تبریز
  12. سرگذشت شهید  محمد حسن(رسول)خلیلی. تهران
  13. بیوگرافی شهید علی پرورش
  14. بیوگرافی شهید مصطفی شیخ الاسلامی کندلوس. چالوس
  15. بیوگرافی شهید حجت اصغری شریبانی. ورامین
  16. بیوگرافی شهید مجید قربانخانی. تهران
  17. بیوگرافی شهید مسعود عسگری. تهران
  18. بیوگرافی شهید امیر سیاوشی. تهران
  19. بیوگرافی شهید عباس آسمیه. البرز
  20. بیوگرافی شهید علی یزدانی(امینی). اردبیل
  21. زندگی پژوهی شهید مرتضی کریمی. تهران
  22. زندگی پژوهی شهید احمد اعطایی. تهران
  23. زندگی پژوهی شهید حمید رضا اسداللهی. تهران
  24. زندگی پژوهی شهید حمید سیاهکلی. قزوین
  25. زندگی پژوهی شهید حامد کوچک زاده. گیلان
  26. شهید پژوهی  حامد جوانی. تبریز
  27. شهید پژوهی  مصطفی صدرزاده. شهریار
  28. شهید پژوهی  مصطفی موسوی. تهران
  29. شهید پژوهی  حسن شاطری. سمنان
  30. شهید پژوهی  روح الله قربانی. تهران

سرگذشت پژوهی شهدای دانش آموز  

سرگذشت پژوهی شهدای دانش آموز

شهدای دانش آموز حق بسیار زیادی به گردن ایدئولوژی اسلامی و جامعه فرهنگیان دارند. پر مسلم است که پرداختن به ابعاد گسترده زندگی آنها می تواند کلید بسیاری از سوالاتی باشد که در رابطه با انگیزه آنها مطرح می گردد.

متاسفانه در سالهای اخیر شاهد این قضیه بوده ایم که جهان غرب و کشور های اروپایی تمامی تلاش خود را در راستای بی اثر نمودن آرمان های شهدای دانش آموز کرده اند. یکی از اهداف مهم سند 2030 نیز که از سوی کشور های اروپایی مطرح شده است در همین زمینه است. همانطور هم که ملاحظه نمودید در سالهای اخیر یکی از دروس مهم ابتدایی که به سرگذشت پژوهی شهید حسین فهمیده می پرداخت نیز حذف و جایگزین گردید.

در این اثنا وظیفه ما جامعه فرهنگیان چیست ؟ مسلما سکوت در این رابطه نه تنها باعث به چالش کشیدن بخشنامه های اخلاقی و تربیتی می گردد ، بلکه کلیه مضامین عرفانی و آرمان ها و اهداف شهدا را نیز نشانه می رود. ما امید آن را داریم که به یاری خدا و کمک و یاری همدیگر بتوانیم در رابطه با بخشنامه هایی نظیر شهید پژوهی و سرگذشت پژوهی که به آرمان های شهدا و مخصوصا شهدای دانش آموز می پردازند ، گام موثری برداریم.

سرگذشت پژوهی شهدای شاخص

سرگذشت پژوهی شهدای شاخص

اگر به وبسایت شهید آوینی بنگریم متوجه خواهیم شد که با اینکه همه شهدای ما به نوبه خود شهدای شاخصی هستند ، به صورت اتفاقی و دوره ای شهدایی به عنوان شهدای شاخص معرفی می گردند. این شهدا نقش و تاثیر بسیار مهم و کلیدی در مسائل اجتماعی و رفع آن دارند.

اگر توجه داشته باشید در سالهای اخیر با توجه به مسائل اتفاق افتاده در سال ، شهدایی را به عنوان شهید شاخص انتخاب می کنند. اهمیت انتخاب این شهدا شاید قدرت مقابله و ایدئولوژی آنها پیرامون حل مسائل بوده است. به عنوان مثال زمانی که بحث کمرنگ شدن مسائل ولایی و فشار همه جانبه به کشور پیش می آید ، از شهدایی یاد می شود که همه عمر خود را صرف خدمت به ولایت و کشور نموده اند.

بنا براین پس از معرفی شهدای شاخص سال تلاش برای پژوهش در زندگی آنها امری مثمر ثمر است.سرگذشت پژوهی شهدای شاخص در واقع کمک می کند که به شکلی قابل قبول زندگی شهدا را مورد توجه قرار داده و آرمانها و اهداف آنها را استخراج کنیم.

پس از استخراج این اهداف و آرمان ها نیاز است که در این رابطه از هیچ کوششی فروگذاری نکنیم. و این نوع پژوهش را برای اجرا در سطوح بالاتر ترویج نماییم.

زندگی پژوهی

زندگی پژوهی نیز مانند شهید پژوهی از ابعاد مهم و مورد استفاده در بحث سرگذشت پژوهی است . از نمونه های تدوین شده زندگی پژوهی هم می توان در رابطه با این بخشنامه به کار گرفت.

روش سرگذشت پژوهی

روش سرگذشت پژوهی

روش سرگذشت پژوهی هم مانند شیوه های مورد استفاده در زندگی پژوهی و شهید پژوهی است. در سرگذشت پژوهی رعایت مسائل زیر الزامی است.

  1. انتخاب موضوع و شخصیتی که قرار است بر روی آن کار شود.
  2. ویژگی های شخصیتی و بیوگرافی دقیق شخصیت مربوطه.
  3. تشریح اهداف و آرمانهای شخصیت مربوطه.
  4. توجه و تشریح وضعیت تولد شخصیت مورد نظر و مسائل خانوادگی.
  5. بررسی شرایط تحصیلی و اساتید در طول دوران تحصیلی فرد.
  6. بررسی خط سیر سیاسی و اجتماعی شخصیت مربوطه.
  7. تفسیر طرز تفکر شخصیت مورد نظر و نگاه وی در مسائل اجتماعی.

پس از بحث و بررسی پیرامون مسائل مورد نظر که ذکر گردید ، مستند سازی آغاز می گردد. در مستند سازی می بایست کلیه مسائل استخراج شده به صورت مکتوب در دفترچه ای تحت عنوان دفتر چه سرگذشت پژوهی تدوین و نگارش گردد.

دفترچه سرگذشت پژوهی

دفتر سرگذشت پژوهی به دفترچه یادداشتی گفته می شود که کلیه مستندات مربوطه را در آن یادداشت می کنند. همانطور که بیان گردید ، این دفترچه می بایست طوری مستند سازی گردد که هیچ سوالی را پیرامون موضوع مربوطه بدون پاسخ نگذارد. و دیگران بتوانند با توجه به مراجعه به این دفتر پاسخ سوالات خود را بیابند.

دفترچه سرگذشت پژوهی

ویژگی های دفتر سرگذشت پژوهی

این دفتر ویژگی های خاص خود را دارد. از جمله این ویژگی ها می توان به موارد زیر اشاره نمود.

صفحه آرایی و تزئین

مستند سازی

بخش سوال و جواب

پاسخنامه

نمونه فایل شماره یک  پژوهش در زندگی شهدا

شهید محمود خضرایی

فرمانده مرکز آموزش های هوایی نیروی هوایی ارتش

تاریخ تولد : ۱۵ خرداد ۱۳۲۶

محل تولد: تهران

تاریخ شهادت : ۲۸ بهمن ۱۳۶۴

محل شهادت : اهواز

خاطراتی از شهید محمود خضرایی

درحالی که چند ماهی به پیروزی انقلاب اسلامی مانده بود، طی فرمانی از خلبانان پایگاه هوایی بوشهر خواسته می شود که هواپیماهای خود را به پایگاه هوایی چابهار منتقل کنند. در آن زمان با توجه به جو حاکم بر ارتش، کسی حق اعتراض به دستور را نداشت ولی خضرایی و شهید طالب مهر شجاعانه از جای برمی خیزند و با صراحت اعلام می کنند که این دستور را اجرا نمی کنند.

نمونه فایل شماره دو  پژوهش در زندگی شهدا

فرازی از وصیت نامه شهید علی اکبر مقیمی‌

خواست خداوندى این است که بالاخره مسلمانان و مستضعفان جهان حاکم شوند . پس چرا ما مسلمانان دست روى دست بگذاریم تا این جنایتکار ان سرنوشت بیش از یک میلیارد مسلمان دنیا را تعیین کنند بپاخیزید و مبارزه را شروع کنید که وعده الهى حتمى است .           زندگینامه شهید علی اکبر مقیمی‌

تاریخ‌تولد : ۱۳۴۰/۱/۱

تاریخ شهادت : ۱۳۶۶/۱۲/۱۲

فرازی از وصیت نامه شهید مقیمی

پس از حمد و ثناى پروردگار و طول عمر امام عزیزمان امام خمینى روحى فدا و پیروزى رزمندگان اسلام بر کفر صدامى و جنایتکاران شرق و غرب هم اکنون این توفیق از طرف خداوند سبحان به این حقیر رسیده است که در جبهه هاى نبرد حق علیه ظلمت حضور یابم تا به وظیفه خود یعنى حراست از اسلام و یارى آن بکوشم.

نمونه فایل شماره سه  پژوهش در زندگی شهدا

 جمشید دانایی‌فر متولد ۱۳۶۶ اهل سیستان (محمد آباد- شیب آب) و دارای مدرک دیپلم بود و امسال بیست و پنجمین بهار عمر خود را بدون خانواده در نا کجا آباد سپری کرد. او فرزند ششم یک خانواده ۱۱ نفره از طبقه متوسط بود که سه خواهر و ۴ برادر داشت و سانحه تصادف سایه مادرش را سه سال بود که از سر او برداشته بود.

پدرش یک سالی می شود که بازنشسته شده اما بر اثر ناراحتی های روحی، مریض احوال است و خبر ربوده شدن جمشید مریضی وی را تشدید کرده است.

جمشید مدت دو سال سربازی‌اش را در کرمانشاه گذراند و بعد از دوران سربازی به استخدام نیروی انتظامی در آمد و برای آموزش به چالوس رفت. حدود یک سال در چالوس دوره‌هایی را گذراند و طبق گفته خانواده اش با قبول شدن در دوره‌ها با او قرارداد ۵ ساله بستند و به عنوان گروهبان دوم در مرز مشغول به خدمت شد و پس از سه سال به مرزهای سیستان و بلوچستان آمد.

نمونه فایل شماره چهار پژوهش در زندگی شهدا

«فتحی ابراهیم عبدالعزیز الشقاقی» سه سال پس از شکست ۱۹۴۸ اعراب در برابر رژیم صهیونیستی در اردوگاه رفح واقع در نوار غزه، چشم به جهان گشود. خانواده او را می توان خانواده ای فقیر و متدین توصیف کرد. پدرش یک کارگر بود که در عین حال امام جماعت دهکده زرنوقه نیز به شمار می آمد. وی فعالیتهای سیاسی خود را پس از شکست اعراب در جنگ ژوئن ۱۹۶۷ شدت بخشید و در آن مقطع با توجه به اوج گیری گرایشات ناصریسم، وی شدیداً تحت تأثیر این گرایشات قرار گرفت و به جمال عبدالناصر به عنوان یک شخصیت و یک رهبر عرب علاقمند شد. وی در سال ۱۹۶۶ با همکاری چند تن از دوستانش یک تشکل سیاسی را در چارچوب اندیشه های ناصریسم به وجود آورد. اما دیری نپایید که این تشکل در اثر مشکلات و موانع موجود بر سر راه فعالیت آن منحل گردید.

شکست ۱۹۶۷ میلادی، تحول عمیقی را در نگرش فتحی شقاقی به وجود آورد. وی در این رابطه می نویسد: این شکست مسیر حرکت جوانی که خواستار آزادی و بازگشت به وطن اشغالی اش بود را تغییر داد، زیرا برای من قابل تحمل نبود که شخصیتی چون عبدالناصر شکست بخورد. در همان زمان (۱۹۶۷) یکی از دوستان وی کتاب «نشانه های راه» از شهید سید قطب در اختیار او گذاشت و این کتاب در واقع پایه و مایه تأسیس جنبش جهاد اسلامی شد.

وی در سال ۱۹۶۸ در دانشگاه بیرزیت در کرانه باختری پذیرفته شد و پس از طی دو سال تحصیل به عنوان معلم ریاضیات عازم یک مدرسه در بیت المقدس شد. شقاقی در طی این دوران علیرغم وجود حساسیت شدید و تنش میان نیروهای داخلی فلسطین، با برخی از گروهها و نیروهای ملی ارتباط برقرار کرد و در بعضی از فعالیتهای سازمانهای ملی و چپ گرا مشارکت نمود. سپس در سال ۱۹۷۴ برای ادامه تحصیل در رشته پزشکی وارد دانشگاه الزقازیق مصر شد و موفق گردید دکترای طب اطفال را از این دانشگاه دریافت کند.

نمونه فایل شماره پنج  پژوهش در زندگی شهدا

علی خلیلی در سال ۱۳۷۱ در استان تهران متولد شد و تحصیلات خود را تا مقطع دیپلم  ادامه داد.

علی خلیلی از سنین نوجوانی با موسسه فرهنگی دینی بهشت آشنا شده و وارد این مجموعه ی فرهنگی شد. او که انگیزه و استعداد خوبی در انجام فعالیت های فرهنگی داشت خیلی زود به یکی از مربیان موفق این مجموعه تبدیل شد و پس از اخذ مدرک دیپلم وارد حوزه علمیه امام محمد باقر(ع) شد.

موسسه فرهنگی دینی بهشت که فعالیت خود را از سال ۸۲ در کرج آغاز کرده و با تاسیس بیش از ۳۳ هیات در نقاط مختلف این استان قدم بزرگی در فعالیت های مذهبی در این استان برداشت. مسئولین این موسسه از سال ۸۸ فعالیت خود را در استان تهران نیز گسترش داده و با تاسیس بیش از ۱۵ کانون در نقاط مختلف تهران، به انجام امور فرهنگی مشغولند.

از جمله فعالت های فرهنگی این مجموعه می توان به برگزاری اردوهای مختلف از جمله اردوی مشهدالرضا، هیات های هفتگی، حلقه های مطالعاتی (کتاب های شهید مطهری)، باشگاه جودو، فوتسال و شنا اشاره کرد.

تعداد مربیان این مجموعه که برای رسیدن به درجه ی مربی گری باید دوره های مختلف علمی و ورزشی را سپری کنند به بیش از ۳۵۰ نفر می رسد که علی خلیلی یکی از آن ها بود…

نمونه فایل شماره شش  پژوهش در زندگی شهدا

ادرم خودت شاهد بودى که فرزندت لحظه اى آرام نمى گرفت و نمى توانست پیش شما آرام بگیرد چونکه عشق به خداوند او را به سوى جبهه هاى جنگ و میدانهاى نبرد مى کشید تا اینکه به آرزوى دیرینه اش یعنى شهادت برساند و اکنون که تو جاى فرزند خویش را خالى مى بینى احساس ناراحتى مکن خوشحال باش که فرداى قیامت پیش فاطمه زهرا(س) روسفید هستى.    زندگینامه و فرازی از وصیت نامه شهید على ‌اصغر اسماعیلى‌ حیدری‌‌

تاریخ‌تولد : ۱۳۴۶/۴/۱۲

تاریخ شهادت : ۱۳۶۳/۱۲/۲۱

فرازی از وصیت نامه شهید اسماعیلی

 پروردگارا چنان کنمانند اهل یقین که از تو خائفند از تو خائف باشم.

 بار خدایا تو را شکر بى پایان مى کنم که بر من منت نهادى تا بتوانم وظیفه خود یعنى جهاد را انجام دهم .

 بار خدایا تو را حمد و سپاس بى کران مى کنم که به من لیاقت دادى تا بتوانم در راهت قدم بردارم و بر علیه کفر جهانى به مبارزه برخیزم .

 سلام بر پدران و مادرانى که لباس رزم بر بدن پاک و مطهر جوانان خویش مى پوشانند و روانه جبهه هاى نور علیه ظلمت مى کنند .

نمونه فایل شماره هفت  پژوهش در زندگی شهدا

سید حسین علم‌الهدی متولد اهواز فرزند آیت الله سید مرتضی علم‌الهدی می‌باشد، وی از فعالان قبل و بعد از انقلاب ایران و فرمانده سپاه هویزه در جنگ ایران و عراق بود، علم‌الهدی در سن ۲۲ سالگی در عملیات نصر کشته شد.

تاریخ تولد : ۱۳۳۷

محل تولد : اهواز، ایران

تاریخ کشته‌شدن : ۱۶/۱۰/۱۳۵۹ (عملیات نصر)

محل کشته‌شدن : هویزه، ایران

نحوه کشته‌شدن : اصابت همزمان گلوله سه تانک به وی

فرماندهی : سپاه هویزه

جنگ : ایران_عراق

فعالیت‌ها قبل از انقلاب ۱۳۵۷: حسین علم‌الهدی از ۶ سالگی شروع به آموختن قرآن نمود، در سال ۱۳۴۸ در سن ۱۱ سالگی به تدریس قرآن در مسجد به عنوان مربی مشغول بود.

دانلود دفترچه سرگذشت پژوهی

دوستان و همراهان عزیز پس از ملاحظه پیرامون هر آنچه که ذکر گردید می توانید برای دانلود دفترچه سرگذشت پژوهی و همچنین نمونه های کامل این مبحث در سایت ما اقدام نمایید. ما در سایت بانک فایل پژوهشی معلمان نمونه های کاملی را از فایل های مورد نیاز شما عزیزان بارگذاری نموده ایم. استفاده از این فایل ها می تواند شما را در رسیدن به اهدافتان یاری کند. و در رابطه با ارائه مستندات پیرامون بخشنامه یاری رسان شما باشد.

منبع : سرگذشت پژوهی- بانک فایل پژوهشی معلمان

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳/۰۵/۲۲
محمد صالح

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی