طرح جابر : ویرایش 1404 دانلود رایگان بهترین ایده و سوال و انواع موضوعات و روش ساخت
طرح جابر
طرح جابر : شاید اگر از دانش آموزان در مورد ماهیت و وجود طرح جابر سؤال شود، آنها طرح جابر را صرفا به عنوان یک تکلیف اضافه در کنار دیگر مشق ها و تکالیف مدرسه ببیند. حتی شاید معلمان نیز در مورد طرح جابر و اجرای آن نظرات زیاد مثبتی نداشته باشند و آن را یک کار اضافه بخوانند. البته که ماهیت واقعی طرح جابر ابن حیان چنین چیزی نیست. طرح جابر با اهداف بسیار روشن و مفیدی وارد مدارس شد اما میتوان گفت اجرای غلط آن باعث شد تا نطرات نسبت به آن متفاوت شود.
منبع : طرح جابر https://bixbix.ir/
دوستان عزیز در صورت بروز هر گونه مشکلی با ما تماس بگیرید. در هر حال طرح جابر سال های زیادی است که در مدارس کشور ایران اجرا میشود و تا به حال نمرات درخشانی را در کارنامه فعالیت خود داشته است. در این صفحه از سایت ما قصد داریم تا به صورت واقعا جامع به این طرح و اهداف اجرای آن بپردازیم و تا دید واضحی در مورد آن به شما بدهیم.
همینطور اگر هدف شما از ورود به این صفحه، دانلود طرح جابر است میتوانید در انتهای صفحه در میان عناوین بسیاری از نمونه های طرح جابر، طرح مورد نظر خود را دانلود کنید.
طرح جابر چیست؟
طرح جابر مسئله ای است که در سایت حاضر تصمیم گرفته ایم به بهترین شکل ممکن به بحث جالب پیرامون آن بپردازیم. در واقع خوب است بدانیم هر ساله بخشنامه ای از آموزش و پرورش تحت این عنوان در سراسر کشور و حتی در کشورهای همسایه برگزار شده و در این طرح موضوعاتی را دانش آموزان و معلمین ابتدایی مطرح می نمایند و معمولا این موضوعات در راستای جامعه است.
که پس از ارائه موضوعات توسط فرهنگیان و دانش آموزان شروع به کار کردن پیرامون آن می کنند. در این طرح با مطرح نمودن مسئله و فعالیت بر روی آن در پی آن هستند که دانش آموزان را به پژوهش و تحقیق وادار نمایند. لذا در این راستا ما نیز می کوشیم که این هدف والا را گسترش داده و پیرامون این مسئله به بحث و تبادل نظر بنشینیم.
در این سایت می توانید صدها نمونه طرح جابربن حیان را از لینک زیر دانلود نمایید.
چرا طرح جابر را باید از ما خرید کنید ؟
طرح جابر به طرحی گفته می شود که با وادار نمودن دانش آموزان به پژوهش از استرس آنها بکاهد یکی از مهمترین دلایل بی رغبتی بچهها به سوال معلم ناشی از ترس در مقابل واکنشهای منفی همکلاسی ها میباشد. باید دانست، در کلاس به علت آن که پژوهشگر پاسخ سوال را میداند استرس شاگردان افزایش مییابد و اضطراب زیاد میتواند به فرایند یادگیری و نگرش دانش آموز نسبت به معلم آسیب برساند؛ در چنین شرایطی ممکن است تعامل شکل عادی خود را از دست بدهد. طبق شیوه نامه ارسالی از اموزش و پرورش این طرح به شکل زیر اجرا می شود.
ردیف | پایه | نوع طرح | چگونگی اجرا | نیازمندی ها | سطح برگزاری |
1 | اول | طبقه بندی | فردی | مستندات | شهرستان |
2 | دوم | طبقه بندی | فردی | مستندات | شهرستان |
3 | سوم | تحقیق زمینه ای | فردی - گروهی | مستندات دفتر کارنما | استان |
4 | رایگان | آزمایش | گروهی | دفتر کارنما دفتر گزارش | استان |
5 | پنجم | طراحی و ساخت | گروهی | دفتر کارنما دفتر گزارش | کشور |
6 | ششم | طراحی و ساخت | گروهی | دفتر کارنما دفتر گزارش | کشور |
طرح جابر در مدارس
طرح جابر در مدارس این مورد را به ما یادآوری می کند که طرح جابربن حیان یکی از سادهترین و رایجترین مهارتها در علم آموزی است؛ آموزش و پرورش خبر می دهد که طرح جابر در مدارس نوعی مطالبه اطلاعات میباشد. دانش آموزان برای پژوهش های خود از طرح جابر در مدارس استفاده میکنند؛ همچنین معلمها برای ارزیابی پژوهشی شاگردان از طرح جابر در مدارس بهره میبرند.
طرح جابربن حیان نقش مهمی در یادگیری و رشد بازی میکند؛ لذا معلمان به این امر از بدو ورود دانش آموزان در مدرسه جهت یادگیری موثر استفاده میکنند. مهمترین عامل موفقیت معلم این است که به تمامی جوانب موضوع مورد تدریس خود به طور کامل مسلط و در تدریس صاحب نظر باشد.
میتوان دسته بندی های طرح جابربن حیان در مدارس را بدین شرح مطرح ساخت:
- طرح جابر کلاس اول کسب اطلاع از مطالعه روزانه دانش آموزان.
- طرح جابر کلاس دوم کنترل تعامل بین معلم و شاگرد.
- طرح جابر کلاس سوم ایجاد علاقه و تحریک حس کنجکاوی بچهها.
- تشخیص مشکلات زندگی دانش آموزان.
- طرح جابر کلاس پنجم به حداکثر رساندن فعالیت کلاسی بین شاگردان.
- طرح جابر کلاس ششم ارزیابی میزان اطلاعات پاسخ دهندگان از آموزههای درسی.
موضوعات طرح جابر رایگان
با مطالعه قسمت بالا مطمئنا متوجه این موضوع شدید که طرح جابرابن حیان در هر پایه از دبستان دارای یک هدف خاص است. به طور مثال در کلاس اول ابتدایی طرح جابر با هدف مطالعه به صورت روزانه و کسب اطلاعات در مورد میزان مطالعه دانش آموزان انجام میشود. همینطور این طرح در کلاس رایگان ابتدایی برای شناخت و تشخیص مشکلات موجود در زندگی دانش آموزان به اجرا در می آید.
مطمئنا با موضوعات مشابه در تمامی پایه ها نمیتوان به هدف های متفاوت دست پیدا کرد. هر پایه تحصیلی در مدارس دبستان، دارای موضوعات طرح جابر گوناگونی هستند. در ادامه مقاله در مورد طرح جابر در هر کدام از پایه های تحصیلی توضیحاتی را برای شما بیان میکنیم اما در این قسمت برای انتخاب بهتر موضوعات طرح جابرابن حیان، موضوعاتی از پیش تعیین شده ای را عنوان میکنیم. شما میتوانید برای پروژه طرح جابر خود از هرکدام از این موضوعات بهره ببرید.
نمونه عناوین طرح جابر رایگان
- پروژه طرح جابر با موضوع کرم خاکی و تنفس و تغذیه آن در خاک
- پروژه طرح جابر با موضوع فواید کرم خاکی برای حاصلخیزی خاک و بار درختان
- پروژه طرح جابر با موضوع چگونگی انقراض دایناسور ها
- پروژه طرح جابر با موضوع عنکبوت های بی خطر
- پروژه طرح جابر با موضوع عنکبوت های خطر ناک
- پروژه طرح جابر با موضوع حیوانات چهار پای اهلی
- پروژه طرح جابر با موضوع چهارپایان چگونه اهلی شدند
- پروژه طرح جابر با موضوع مراقبت از حیوانات اهلی
- پروژه طرح جابر با موضوع چرا انسان نتوانست بعضی از حیوانات را اهلی کند؟
- پروژه طرح جابر با موضوع حیوانات در قبل از تاریخ، اندازه و تغذیه آنها
- پروژه طرح جابر با موضوع قسمت های مختلف یک تخم مرغ قبل از سفت شدن
- پروژه طرح جابر با موضوع زندگی موش ها
- پروژه طرح جابر با موضوع چگونگی مهاجرت پرندگان در فصول مختلف
- پروژه طرح جابر با موضوع اعضای بدن یک گربه
- پروژه طرح جابر با موضوع چگونگی زندگی کانگورو در کیسه مادر
- پروژه طرح جابر با موضوع وظیفه قلب در بدن
- پروژه طرح جابر با موضوع وظیفه کلیه در بدن
- پروژه طرح جابر با موضوع کبد در بدن
- پروژه طرح جابر با موضوع زندگی با یک کلیه
- پروژه طرح جابر با موضوع جلوگیری از پوسیدگی دندان
- پروژه طرح جابر با موضوع چگونگی بهبود پوست آسیب دیده
- پروژه طرح جابر با موضوع نحوه کارایی گوش انسان
- پروژه طرح جابر با موضوع تبدیل شکوفه به میوه درخت
چگونه موضوع طرح جابر رایگان را انتخاب کنیم؟
این سؤال بسیاری از معلمان و دانش آموزان است که چطور موضوعات طرح جابر را انتخاب کنیم؟ شاید این کار در نگاه اول واقعا کار سخت و طاقت فرسایی باشد اما اگر با اصول و چگونگی آن آشنا شوید مطمئنا متوجه میشوید که برعکس، کار بسیار راحتی است. چطور؟
اولین مرحله در انتخاب موضوع طرح جابر این است که موضوع مورد علاقه خود را از میان موضوعات مختلف انتخاب کنید. با توجه به اینکه مدت زمان نسبتا زیادی را باید به آماده سازی و اجرای طرح جابر اختصاص دهید، اگر در ابتدا موضوع انتخابی، مورد علاقه شما نباشد در آینده ای نزدیک هر نوع فعالیت در آن برای شما خسته کننده و ناراحت کننده میشود که در نهایت بر روی کیفیت کار نهایی تأثیر منفی میگذارد.
پس از انتخاب موضوع دلخواه، نوبت به طرح سؤال مورد نظر میرسد. به مکالمات روزمه خود دقت کنید، چگونه از دیگران سؤال میپرسید؟ اگر به جملات عامیانه خود ساختار رسمی آن را اضافه کنید، در نهایت تمامی سؤالات شما با کلماتی چون:
- چرا
- چگونه
- آیا
- به چه دلیل
- و...
آغاز میشود. به همین ترتیب سؤال خود را مطرح کنید. تصور کنید که موضوع انتخاب شده شما، مربوط به موضوعات "هوا و فضا" است. حال شروع میکنیم:
- "چطور" اجسام در فضا معلق اند؟
- "چرا" قمر ها به دور سیارات میچرخند؟
- "آیا" خورشید تا یک میلیارد سال دیگر عمر دارد؟
- "به چه دلیل" رنگ ستاره ها و سیاراتی که ما تماشا میکنیم با یکدگیر تفاوت دارند؟
تمامی 4 سؤال بالا در کمتر از 2 دقیقه ساخته شدند و با این فرمول بسیار آسان و ساده نه تنها 4 بلکه میتوان بیش از 100 موضوع طرح جابربن حیان را ساخت و انتخاب کرد. اگر شما هم قصد دارید تا برای پروژه خود موضوعی انتخاب کنید همین الان دست به کار شوید و موضوع مورد علاقه خود را بیابید.
باز هم به عنوان نکته آخر در انتخاب موضوع طرح جابر این نکته را گوشزد میکنیم که برای انتخاب موضوع مورد تحقیق خود صرفا و صرفا اولویت اول را علاقه خودتان قرار دهید و به هیچ عنوان دیگر موارد را در این قسمت مهم دخیل نکنید.
منبع : طرح جابر https://bixbix.ir/
طرح کرامت
- اگر دانش آموز ابتدایی هستید ، قطعا طرح کرامت هم یکی از گزینه هایی است که باید ارائه دهید. در این جا به مثال هایی در این زمینه می پردازیم.
- دانلود نمونه طرح کرامت پایه اول ابتدایی مهارت ارتباط مؤثر واحد کار تشکر به صورت کامل و آماده برای معلمان و دانش آموزان پایه اول ابتدایی
- طرح کرامت پایه اول ابتدایی مهارت عزت نفس واحد کار قناعت بهترین و کاملترین نمونه موجود در فضای مجازی
- نمونه طرح کرامت پایه اول ابتدایی مهارت همدلی واحد کار خانواده بهترین و کاملترین نمونه موجود در فضای مجازی
- دانلود طرح کرامت پایه اول ابتدایی مهارت ارتباط بین فردی واحد کار خوشرویی بهترین و کاملترین نمونه موجود در فضای مجازی
- طرح کرامت پایه اول دبستان مهارت تصمیم گیری واحد کار مشورت بهترین و کاملترین نمونه موجود در فضای مجازی
- طرح کرامت اول ابتدایی مهارت مدیریت هیجانات واحد کار مدیریت شادی بهترین و کاملترین نمونه موجود در فضای مجازی
- نمونه طرح کرامت اول ابتدایی مهارت انضباط اجتماعی واحد کار نظم بهترین و کاملترین نمونه موجود در فضای مجازی
- دانلود طرح کرامت اول ابتدایی مهارت ارتباط مؤثر واحد کار صداقت بهترین و کاملترین نمونه موجود در فضای مجازی
- طرح کرامت پایه پنجم ابتدایی مهارت شرافت واحد کار آبرو داری بهترین و کاملترین نمونه موجود در فضای مجازی در اختیار فرهنگیان
- نمونه طرح کرامت پایه پنجم ابتدایی مهارت انضباط اجتماعی واحد کار امر به معروف و نهی از منکر بهترین و کاملترین نمونه موجود در فضای مجازی در اختیار فرهنگیان
- دانلود طرح کرامت پایه پنجم ابتدایی مهارت عزت نفس واحد کار آزادگی بهترین و کاملترین نمونه موجود در فضای مجازی در اختیار فرهنگیان
- نمونه برای طرح کرامت پنجم ابتدایی مهارت انضباط اجتماعی واحد کار انصاف بهترین و کاملترین نمونه موجود در فضای مجازی در اختیار فرهنگیان
- دانلود برای طرح کرامت پنجم ابتدایی مهارت تصمیم گیری واحد کار حل مسأله بهترین و کاملترین نمونه موجود در فضای مجازی در اختیار فرهنگیان
- طرح کرامت پایه پنجم دبستان مهارت خود آگاهی واحد کار من کیستم بهترین و کاملترین نمونه موجود در فضای مجازی در اختیار فرهنگیان
- دانلود طرح کرامت برای پنجم دبستان مهارت ارتباط با خدا واحد کار امیدواری بهترین و کاملترین نمونه موجود در فضای مجازی در اختیار فرهنگیان
- دانلود نمونه طرح کرامت پنجم ابتدایی مهارت تفکر واحد کار تفکر نقاد بهترین و کاملترین نمونه موجود در فضای مجازی در اختیار فرهنگیان
- نمونه طرح کرامت برای کلاس پنجم مهارت تصمیم گیری واحد کار توکل بهترین و کاملترین نمونه موجود در فضای مجازی در اختیار فرهنگیان
- دانلود طرح کرامت برای کلاس پنجم مهارت ارتباط با خدا واحد کار توبه بهترین و کاملترین نمونه موجود در فضای مجازی
- دانلود طرح کرامت برای کلاس پنجم مهارت ارتباط با خدا واحد کار توبه بهترین و کاملترین نمونه موجود در فضای مجازی
- طرح کرامت سوم ابتدایی مهارت انضباط اجتماعی واحد کار مسئولیت پذیری بهترین و کاملترین نمونه موجود در فضای
- نمونه طرح کرامت پایه سوم ابتدایی مهارت همدلی واحد کار دوستی و دوستیابی بهترین و کاملترین نمونه موجود در فضای دانلود طرح کرامت برای رایگان ابتدایی مهارت مدیریت هیجانات واحد کار تغافل بهترین و کاملترین نمونه موجود در
- دانلود طرح کرامت برای پایه دوم ابتدایی مهارت ارتباط مؤثر واحد کار وفای به عهد بهترین و کاملترین نمونه موجود در
- طرح کرامت پایه سوم واحد کار خیرخواهی مهارت ارتباط مؤثر بهترین و کاملترین نمونه موجود در فضای مجازی
درباره سایت طرح جابر
طرح جابر بن حیان یکی از بزرگترین سایت های دانلود و آموزش صدها نمونه کامل طرح جابربن حیان است که در صدد است بهترین و قوی ترین منابع علمی را در اختیاز شما عزیزان قرار دهد.
تماس با ما
شما عزیزان در صورت نیاز به تماس با ما م یتوانید با شماره تلفن 09187518105 از طریق تلگرام پیام بگذارید. کارشناسان ما در اولین فرصت در خدمت شما عزیزان هستند.
طرح جابر اول ابتدایی
طرح جابر پایه اول ابتدایی نشانگر این است که از همان ابتدای تحصیل و شروع به سواد آموزی می بایست روحیه پژوهشگری و علم آموزی را در دانش آموزان بیدار نمود و معلمین می بایست در این امر مهم آنان را یاری کنند.
طرح جابر دوم ابتدایی
دانش آموزان در طرح جابر پایه دوم ابتدایی می توانند مروجان خوبی برای شعار پژوهشگری در تمام ابعاد اجتماع باشند. دانش آموزان پایه دوم ابتدایی نیز با قرار گرفتن در یک چنین مسیری درآینده انسان هایی معتدل ،موثر و کارآمد با احساس مسئولیت خواهند شد.در واقع طرح جابر به دنبال خلاقیت و شکوفایی استعداد ها و حرکت در مسیر اعتدال از همین دوران دانش آموزی بوده است.در این طرح بینش علمی دانش آموزان تقویت می شود.
طرح جابر سوم ابتدایی
اداره کل آموزش و پرورش در پایه سوم ابتدایی نیز در راستای اجرای طرح جابربن حیان چگونگی اجرای طرح جابر پایه سوم ابتدایی را در سال ابلاغ به تمامی مدارس استارت زد. در اجرای این طرح دانش آموزان در قالب مسابقات علمی شرکت خواهند کرد و در خرداد ماه برترین های طرح مورد تجلیل قرار خواهند گرفت. دانش آموزان طرح خود را در قالب های پژوهش، تحقیق ، آزمایش و مدل ارائه خواهند داد.
طرح جابر رایگان ابتدایی
کاملترین و جدیدترین طرح جابر رایگان ابتدایی در سایت ما موجود است. میتوانید با مراجعه به لینک دانلود در طرح ها مشاهده و دانلود کنید.این طرح ها بسیار دقیق و کامل هستند و توسط ما تدوین و در طرح جابر بارگذاری شده است.
طرح جابر پنجم ابتدایی
در سایت آموزش و پرورش ، موضوعات پایه پنجم ابتدایی ارائه شد تا دانش آموزان، خانواده ها، فرهنگیان بتوانند موضوع مستدلی برای طرح های خود داشته باشند.
طرح جابر ششم ابتدایی
آنچه در این باره باید گفت این است که رقابت در این پایه بسیار زیاد است.مسابقات در پایه ششم ابتدایی هم اکنون در سطح کشور در حال برگزاری بوده و در مراحل بعدی در سطح خارج از کشور اجرا خواهد شد.
مدیران مدارس نیز زمینه تسهیل پاسخ به دانش آموزان را فراهم کنند.خانواده ها تکمیل کننده بسیاری از مباحث اموزشی و تربیتی هستند که در اجرای این طرح نیاز است تا دانش آموزان را برای یافتن پاسخی مستعدل همراهی کنند.
طرح جابر سال 1404
این که بتوانید در جلسات امسال شاگردان هر چه بیشتری را شرکت دهید اهمیت تام دارد . انتقال این حس به شاگردان که درس از آن آنهاست تاثیر مثبت و قابل توجهی در کنترل کلاس دارد . تلاش کنید وقتی شاگردان را برای پاسخ دادن به سوالات انتخاب می کنید توازنی برقرار باشد .
به طور خصوصی با شاگردان فعال صحبت کنید و از تعهد و علاقه مندیشان تشکر کنید و توضیح دهید که لازم است به دیگران هم مجال تلاش بدهیم .
طرح جابر ابن حیان سال 1404
تحقیقات زیادی انجام شده که نشان می دهد هسته در طرح امسال کنترل موثر کلاس ، تکنیک خوب است . مطمئنا شما که از روش بحث کلاسی در کلاس تان استفاده کرده اید می دانید که ساکت نگه داشتن بچه های زرنگ مشکل است و در عین حال شاگردان زیادی هم هستند که چندان در درس و بحث کلاس شرکت نمی کنند .
این ها همان شاگردانی هستند که از درس منقطع می شوند و از تجربه یادگیری باز می مانند . حال باید پرسید که چرا چنین اتفاقی می افتد ؟ در سایت ما جواب همه سوالات را می یابید.
بهترین طرح جابر
منظور از بهترین طرح جابر چیست؟ اصلا بهترین طرح جابر چگونه و چطور انتخاب میشود؟ انتخاب بهترین طرح جابر به دست داوران انجام میشود. شاید بتوان گفت در هر مسابقه برای اعلام نتایج و انتخاب بهترین ها، معیار هایی وجود دارد که داوران آنها را آشکار نمیکنند اما در هر حال معیار هایی نیز برای راهنمایی به شرکت کنندگان به صورت عمومی منتشر میشود.
دو تا از مهم ترین معیار های انتخاب بهترین طرح جابر، به شرح پایین است:
- زیبایی پروژه و دفتر طرح جابر
- توانایی ارائه مفهوم
زیبایی طرح جابر
نه تنها در انتخاب طرح منتخب جابربن حیان، بلکه در اغلب مسابقات عملی، زیبایی یکی از مهم ترین موارد تأثیر گذار در نتیجه نهایی است. با توجه به اینکه سن دانش آموزان در زمان ارائه پروژه طرح جابر سن کودکی و نوجوانی است، از آنها انتظار میرود تا به بهترین شکل ممکن پروژه و جزییات آن را ساخته و تحویل دهند. البته اغلب دانش آموزان دختر بهتر از دانش آموزان پسر در دیزاین، طراحی و زیبایی طرح عمل میکنند.
اما در زمان برگذاری و داوری به این موضوعات توجهی نمیشود و از هر دانش آموزان نسبت به سن خود و همینطور پروژه رقبای هم سن او انتظار میرود تا پروژه خود را به زیبایی هرچه تمام تر تحویل دهد.
منظور از زیبایی پروژه طرح جابربن حیان، تمرکز بر زیایی دفترکار نما و تابلو نمایشی است. دفتر کارنما قسمت مهمی از کار است و به زیبایی آن باید به شدت اهمیت داد. دفاتری که تا به حال و در طول این چندین سال در طرح های برگذار شده ارائه شده اند انتظار و توقع داوران را به شدت بالا برده است زیرا طرح های خلاقانه بسیار زیادی در آنها وجود داشته که واقعا باعث تحیر میشدند.
همینطور اهمیت تابلو نمایشی نیز از اهمیت دفتر کارنما کمتر نیست. بسیاری از دانش آموزان و اولیا آنها برای زیبایی هر چه تمام تر این تابلو به خرید آن از شرکت های تبلیغاتی رو می آورند. البته این کار شاید کار صحیحی نباشد اما در هر حال باعث زیبایی نهایی کار میشود.
انتقال مفهوم
موضوع مورد اهمیت بعدی در بهترین طرح جابربن حیان، توانایی انتقال مفهوم پروژه ارائه شده است. شاید پروژه ای که دانش آموز ارائه میکند از زیبایی بسیاری برخوردار باشد. دفتر کار زیبا و تابلو نمایشی خیره کننده ای داشته باشد.
حتی رنگ بندی آن هم به دقت انجام شده باشد و بتواند نظر داوران و هر بیننده دیگری را به خود جلب کند اما به هیج عنوان داوران فراموش نمیکنند که طرح جابر، یک پروژه هنری نیست بلکه اهمیت تحقیق و پژوهش در آن بسیار بیشتر از زیبایی و طراحی است.
یک طرح جابر خوب و منتخب باید بتواند به خوبی در نگاه اول موضوع و مفهوم طرح را به مخاطب برساند. در صورتی که یک طرح جابر ارائه شده از زیبایی منحصر به فرد و همچنین توانایی انتقال مفهوم مناسبی برخوردار باشد، میتوان به انتخاب شدن آن به عنوان بهترین طرح جابربن حیان امیدوار بود.
نکته: یکی از مهم ترین قوانینی که در مورد طرح جابربن حیان و اجرای آن باید به آن توجه شود، قوانین بازدارنده آن است. طبق این قوانین والدین دانش آموزان حق این موضوع را ندارند که در ساخت این طرح به دانش آموزان کمک کنند.
شاید داوران نتوانند به خوبی تخلف در این موضوع را متوجه شوند اما مطمئنا کمک به دانش آموزان موضوعی به دور از وجدان است که باعث ضایع شدن حق دیگر دانش آموزان میشود. البته این موضوع با استثناء هایی هم همراه است.
به طور مثال والدین میتوانند برای دانش آموزان وسایل موردنیاز آزمایشات و تحقیقات را آماده کنند. یا در آزمایشات خطرناک به آنها کمک کنند، در حمل و نقل به آنها رسیدگی کنند و...
دانلود طرح جابر
دانلود طرح جابر: دوستان عزیز سایت ما پژوهش زیادی را پیرامون طرح جابربن حیان برای شما عزیزان تدارک دیده است. در سایت حاضر ما کوشیده ایم بهترین و دقیقترین پژوهش را پیرامون این مسئله در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. طرح هایی که ما در ادامه برای دانلود در اختیار شما آماده کرده ایم از بهترین طرح های ممکن است و تماما از کیفیت بالا برخوردار اند.
نمونه طرح جابر
سایت ما یکی از زیر مجموعه های بانک فایل پژوهشی معلمان است. البته سایت ما صرفا یکی از شاخه های این مجموعه بزرگ عظیم و است. این مجموعه همواره به تکمیل نمونه طرح جابر در سایت bixbix اهمیت میدهد و سعی میشود تا همیشه نمونه های مورد نیاز دانش آموزان و معلمان برای آنها در این سایت قرار بگیرد.
نمونه فایل های طرح جابری که در این سایت قرار میگیرد از نمونه های مختلف جمع آوری شده. سعی کرده ایم به صورتی این نمونه ها را در کنار یگدیگر قرار دهیم تا از تمامی موضوعات طرح جابر در کلاس های مختلف دبستان، نمونه ای در اختیار شما عزیزان قرار گرفته باشد.
البته این مجموعه از نمونه طرح جابر، همواره به روز میشود و تعداد آن افزایش میابد تا در نهایت بتوانیم یک مجموعه کامل در اختیار شما عزیران قرار دهیم.
فراموش نکنید که فعالیت اصلی سایت ما مربوط به طرح جابر و دانلود طرح جابر برای عزیزانی است که به این طرح های نیاز دارند پس مطمئنا بهترین وظیفه خود را به خوبی انجام میدهیم و به هیچ عنوان دوست نداریم در انجام وظایف اصلی خود قصوری صورت دهیم.
شما عزیزان میتوانید با دانلود طرح جابربن حیان در ادامه این مقاله، نیاز های خود در زمینه موضوعات گوناگون رفع کنید. موضوعاتی که در ادامه برای شما به نمایش درآمده اند تنها قسمتی از طرح های جابری است که ما برای دانلود شما قرار داده ایم و مطمئنا در صورتی که این تعداد فایل نتواند به خوبی به رفع نیاز های شما کمک کند، ما فایل های بیشتری را در این زمینه برای شما قرار میدهیم.
البته اگر نیاز فوری برای دانلود طرح جابر دارید میتوانید با برقراری ارتباط با ما از فایل های دیگر ما نیز استفاده کنید. در ادامه طرح های جابر مورد نیاز خود را مشاهده میکنید که میتوانید هر کدام را دانلود کنید.
دانلود طرح جابر ششم ابتدایی آتش سوزی در بوته ها | ❶ 3 ماه پشتیبانی❤️ ✔️
سعی شد در این صفحه به تمامی سؤالات و همینطور نیاز های دانش آموزان و معلمان در مورد طرح جابر، توضیحات، دانلود و... پاسخ داده شود. امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشید نهایت استفاده را از آن ببرید. در صورت وجود هر گونه مشکل و نیاز آن را با ما در میان بگذارید تا بتوانیم بیش از پیش و بهتر از همیشه به شما عزیزان خدمات خود را ارائه کنیم.
درباره ما
مقدمه ای درباره طرح جابر
بهمنظور تحقق مشارکت دانشآموزان در عرصه پژوهش، رویکرد تعلیموتربیت پژوهشمحور رواج یافته است. این رویکرد از دهه١٩٦٠ با جنبش یادگیری بهعنوان یک پاسخ به انواع سنتی آموزش شروع شد و در نظریههای سازندهگرایی کسانی مانند پیاژه، دیویی و فریره نمود یافت. هدف تعلیموتربیت پژوهشمحور، توسعه مهارتهایی مانند تفکر انتقادی، توانایی پژوهش مستقل، توانایی برعهده گرفتن یادگیری مستقل، رشد فکری و در یک کلمه، تربیت دانشآموز پژوهنده١ است (روئینی، ١٣٩٥).
یادگیری مبتنی بر پژوهش ( طرح جابر )
طی فرایند پژوهش، دانشآموزان نسبت به آنچه مشاهده و کشف میکنند، بازخورد نشان میدهند. آنها ممکن است جهت خود را تغییر دهند و پرسشهای جدید بپرسند، چالشها و تناقضات را کشف کنند و در پی چشماندازهای جدید و پر کردن شکاف اطلاعاتی خود باشند (استریپلینگ٤، ٢٠٠٨).
طرح جابر و برنامه درسی فعالیتمحور دانشآموزان
در برنامه درسی فعالیتمحور دانشآموزان از طریق یادگیری بهوسیله عمل، فعالیتهایی را با مشارکت معلم انجام میدهند (فتحی واجارگاه، ١٣٩٣). در این روش فعالیتی مبتنی بر کار پروژهای صورت میگیرد که جزء تفکیکناپذیری از فعالیتهایی است که در برنامه درسی گنجانیده شده و مکمل برنامههای رسمی دورۀ ابتدایی است (صفوی، ١٣٩٣).
کار پروژهای زمینهای را فراهم میکند تا دانشآموز دربارۀ فعالیتهای خود تصمیم بگیرد و نیاز خود را تشخیص دهد و از این طریق علایق فردی آنان توسعه مییابد (آقایی، ١٣٩٥). پروژه دانشآموز را در موقعیتی پیچیده قرار میدهد.
از او میخواهد تا با کمک همکلاسیها، معلم و دیگران در حل یک مسئله علمی تلاش کنند. راهبردی که از توان دانشآموز برای یادگیری بهره برده و استعدادهای نهفته او را آشکار میکند (موسوی، ١٣٩٣). تلفیق آموزش و پژوهش آگاهی دانشآموزان را از ماهیت پژوهش بالا برده و سبب ارتقای مهارتهای پژوهشی آنها میشود (شرت، هلی و رومر١، ٢٠١٠).
تشویق دانشآموزان به طرح جابر
- یکی از کارهای جدیدی که در سالهای اخیر در آموزش و پرورش ایران در حال انجام جدی است، برنامهریزی و فعالیت در جهت تشویق دانشآموزان به طرح جابر است که این کار، گام و راهی بهسوی تولید علم
- اندیشه علمی است. از جمله این فعالیتها تخصیص اعتبارات پژوهشی و برگزاری جشنوارهها و فراخوانهایی مانند جشنواره خوارزمی و جشنوارۀ طرح جابر است. از جمله طرحهای دانشآموز پژوهنده که آموزش و پرورش ایران در سالهای اخیر در این زمینه پیشنهاد و انجام داده است، طرح جابر است.
هدف از طرح جابر یاددهی - یادگیری
این طرح در دورۀ ابتدایی و با هدف غنای فرایند یاددهی - یادگیری تقویت بنیه علمی دانشآموزان، ظهور و با هدف افزایش توانمندیهای آنان از طریق رشد شخصیت عاطفی و روانی، و بهخصوص ارتقای دانش، مهارت و نگرش دانشآموزان در زمینه پژوهش برگزار میشود و برخلاف جشنوارههای مشابه دانشآموزی نظیر خوارزمی که هدف از برگزاری آن ایجاد یک اختراع یا یک اکتشاف علمی جدید بوده، این جشنواره با هدف انجام پروژۀ علمی توسط دانشآموزان برگزار شده و تمامی افراد شرکتکننده در آن برنده محسوب میشوند (بخشنامه ادارۀ کل آموزش و پرورش، ١٣٩٣).
اجرای طرح جابر در مدارس
در واقع، با اجرای این طرح انتظار میرود که روحیه پژوهشی که عبارت است از مجموعهای از ویژگیهای عاطفی متمایز درونفردی که فرد را به سمت موقعیتهای چالشبرانگیز سوق میدهد و تا زمان کشف حقیقت به شیوهای علمی و با استفاده از تواناییهای درونی پایدار نگه میدارد، رشد یابد (شیرزاد، ١٣٩١). در ایران هنوز بر روشهای بهیادسپاری و استفاده از الگوی آموزش حافظهای تأکید میگردد و طبق نتایج مطالعه میدانی تیمز (٢٠٠٣)،
دانشآموزان ایرانی از نظر خاطربه سپردن و فهمیدن در سطح نسبتا بالایی قرار دارند؛ اما در مهارتهایی چون ساخت فرضیه، تجزیه و تحلیل دادهها، حل مسئله و بهکارگیری ابزارها و روشهای علمی یا تحقیق دربارۀ طبیعت و محیطزیست در سطح بسیار پایینی قرار دارند (اسفیجانی، زمانی و بختیار نصرآبادی، ١٣٨٧).
یافتههای پژوهش نصیریپور (١٣٩٣) و مینایی (١٣٩١) نیز نشان داد که دانشآموزان در حیطههای محتوایی، عملکرد بهتری نسبت به حیطههای دیگر داشتهاند. آنها معتقدند فعالیتهای کاربردی و تحلیلی برای رشد فکری دانشآموزان ایرانی و افزایش قدرت تفکر و حل مسئله آنها لازم است.
طرح جابر از نظر متخصصان تعلیم و تربیت
متخصصان تعلیم و تربیت معتقدند که دانشآموزان بهجای کسب حقایق علمی، باید به روش کسب حقایق علمی توجه کنند و بهجای انباشت حقایق علمی در ذهن بیاموزند که چگونه بهتنهایی فکر کنند، تصمیم بگیرند و دربارۀ امور مختلف قضاوت کنند (رادمند، ١٣٩٤). عنصر اساسی برای طراحی برنامههای مدرسه و پیادهسازی استراتژیهای تدریس پژوهش است (بای پی١، ٢٠١١).
در یادگیری مبتنی بر پژوهش ( طرح جابر ) دانشآموز خود به دنبال سؤالها، کشف موقعیت و توسعه روشها برای حل مسائل است. در این رویکرد معلمان تسهیلکنندۀ فرایند یادگیری دانشآموزان هستند و دانشآموزان میآموزند که چطور مانند یک دانشمند کار کنند و برای یادگیریهای آینده تجهیز شوند (ماب و آرتیگ٢، ٢٠١٣).
طرح جابر در قالب یک جشنوارۀ رقابتی سالم
طرح جابر در قالب یک جشنوارۀ رقابتی سالم و هیجانانگیز علمی بین دانشآموزان دورۀ ابتدایی است که طی آن پروژههای علمی در قالب نمایشگاههای علمی ارائه و داوری میشود. این نمایشگاهها در سطوح منطقهای، استانی و کشوری برگزار میشود. این جشنواره در سال ١٣٨٩ آغاز و با تهیه هزاران پروژۀ علمی توسط دانشآموزان دورۀ ابتدایی، زمینه و بستر مناسبی را برای ترویج و تعمیق فرهنگ پژوهش و مهارتآموزی در دانشآموزان فراهم کرده است.
تعامل و ارتباط دوسویه در طرح جابر
طرح جابر بستری است برای تعامل و ارتباط دوسویه معلمان و دانشآموزان با گروههای آموزشی در طول سال تحصیلی تا از رهگذر این تعامل فرصت انتقال پیام برای هر دو طرف ایجاد شود و بهتدریج رویکرد برقراری ارتباط با گروههای آموزشی بهعنوان مرجعی تأثیرگذار در کیفیتبخشی به آموزش در بین معلم و دانشآموزان به یک فرهنگ مبدل شود (بخشنامه ادارۀ کل آموزش و پرورش، جشنوارۀ جابر، سخنی با کارشناسان، ١٣٩٣).
پروژه ی علمی طرح جابر
پروژه ی علمی طرح جابر به علت ماهیت هیجانی و اکتشافی خود، میل به یادگیری را در دانشآموز تقویت میکند و به علت ماهیت فرایندی خود راه و روش یادگیری را نیز به او میآموزد؛ بنابراین، میتواند ابزاری بسیار قوی در خدمت تعلیم و تربیت به معنای واقعی باشد، که طبق تعریف یونسکو همانا درک و بهکارگیری مفاهیم، مهارتهای فرایندی، نگرشها و ارزشهایی است که شخص را قادر میکند دانش و فناوری را با زندگی و فرهنگ جامعه خویش مرتبط کند (معاونت آموزش ابتدایی، ١٣٨٩).
طرح جابر زمینه تحقق اهداف دورۀ ابتدایی را در زمینه اهداف علمی، آموزشی، اجتماعی و اهداف زیستی فراهم کرده است (آقایی، ١٣٩٥). توجه به کارهای پژوهشی ( طرح جابر ) به روش علمی در دوران کودکی پیامدهای مثبتی دارد که تقویت روحیه کنجکاوی و کاوشگری کودکان از جمله آنهاست.
اندیشیدن در طرح جابر
آموختن و چگونه اندیشیدن و درست فکرکردن از دیگر پیامدهای ارزشمند کارهای پژوهشی ( طرح جابر ) کودکان و نوجوانان است (بختیاری و مصدقی نیک، ١٣٩١). اسفیجانی، زمانی و بختیار نصرآبادی (١٣٨٧) در پژوهشی به مقایسه کتابهای درسی علوم ابتدایی ایران از نظر میزان توجه به مهارتهای گوناگون در فرایند پژوهش با آمریکا و انگلستان پرداختند. نتایج این تحقیق نشان داد که کتابهای درسی علوم ابتدایی هر سه کشور پژوهشمحور هستند، ولی میزان توجه آنها به مهارتهای گوناگون پژوهشی متفاوت است.
طرح جابر و اهمیت پژوهش
بیشترین فراوانی مربوط به مقوله پژوهشی ( طرح جابر ) در هر سه کشور، به مهارت تحریک حس کنجکاوی دانشآموز و کمترین فراوانی به مهارتهای فرضیهسازی، آزمون فرضیه و انتقال دادهها و اطلاعات بود. نتایج پژوهش کاظمی (١٣٩٢) نشان داد که کتاب تفکر و پژوهش تأثیری در روحیه پژوهشگری دانشآموزان نداشته؛ اما فعالیتهای این کتاب از نظر معلمان موجب تقویت روحیه پژوهشگری و مهارتهای تفکر شده بود. جاویدی (١٣٩٢) در پژوهشی به بررسی تأثیر کتاب تفکر و پژوهش پایه ششم بر ارتقای گرایش به تفکر انتقادی و روحیه پژوهشگری و مهارت پژوهش دانشآموزان پرداخت.
نتایج تحقیق وی نشان داد کتاب تفکر و پژوهش ششم ابتدایی توانسته است گرایش به تفکر انتقادی و روحیه پژوهشگری و مهارت پژوهش دانشآموزان را ارتقا بخشد. شرکت دانشآموزان در پژوهش سبب میشود دانشآموزان توانایی انجام پژوهش را کسب کنند، محیطی برای بیان ایدهها و نظراتشان بیابند، مهارتهای پژوهشیشان را ارتقا بخشند و مثل یک محقق فکر و رفتار کنند (داویس١، ٢٠١١).
تأثیر یادگیری مبتنی بر پروژه ( طرح جابر )
کاکیسی و ترکمن٢ (٢٠١٣) نیز در پژوهشی به بررسی تأثیر یادگیری مبتنی بر پروژه بر پیشرفت و نگرش دانشآموزان در درس علوم پرداختند. این تحقیق که به شیوۀ نیمهآزمایشی انجام شده بود، نشان داد پیشرفت کودکان در درس علوم به طور شایان توجهی با فعالیتهای مبتنی بر پروژه بهبود یافته است، اما نگرش آنها نسبت به علم تغییر نکرده است. با توجه به اهمیت تربیت دانشآموزانی پژوهنده و نیاز جامعه پیچیدۀ امروز که به اعضایی نیاز دارد که تجزیه و تحلیل کنند و به موضوعات پاسخ دهند (کیوواس٣ و همکاران، ٢٠٠٥)، آموزش و پرورش امروز بر انتقال آموزش از معلممحوری به دانشآموز محوری تأکید میکند؛
زیرا از این طریق همکاری با همسالان در طول حل مسئله درک یادگیری را افزایش میدهد (لی٤، ٢٠١٣). نتایج پژوهش داویس (٢٠١١) نیز نشان داد که درگیری دانشآموزان در پروژه فرصتی برای همکاریهای جدید بین دانشآموزان و معلمان بود و معلمان نیز از اینکه دانشآموزان با انجام پروژه روی چالشهایی که خودشان به آن رسیده بودند کار میکردند، خوشحال بودند.
یادگیری مبتنی بر پژوهش ( طرح جابر )
سیمسک و کاباپینار٥ (٢٠١٠) در پژوهش خود که در نمونه ٢٠ نفری انجام شده بود، نشان دادند یادگیری مبتنی بر پژوهش ( طرح جابر ) تأثیر مثبتی بر درک مفهومی دانشآموزان و مهارتهای فرایند علمی داشته است. بریکمن٦ و همکاران (٢٠١٠) نیز در پژوهش خود که به شیوۀ آزمایشی انجام دادند به این نتیجه رسیدند که آموزشهای آزمایشگاهی پژوهشمحور سطح سواد علمی و مهارتهای پژوهشی دانشآموزان را افزایش داده و اعتمادبهنفس آنها را برای انجام تواناییهای علمی بالا برده است.
بالیم٧ (٢٠٠٩) در پژوهش خود که به روش آزمایشی روی ٥٧ نفر انجام شده بود نشان داد که روش آموزش اکتشافی که در آن دانشآموزان فعال هستند و معلم نقش یک هدایتگررا بازی میکند، برای افزایش موفقیت و یادگیری مهارتهای پرسشگری از روش تدریس سنتی موفقتر است. آتو١ (٢٠٠٣) در پژوهش خود که در ١٧ دبیرستان استرالیا دربارۀ کار با دانشآموزان روی پروژههایی که روی زندگیشان اثر میگذارد، انجام شد، نشان داد که مشارکت در تحقیق باعث افزایش اعتماد به نفس آنها شده و مهارتهای مفیدی در نوشتن و پژوهش کسب کردهاند و درک انتقادی آنها از فرایند تحقیق توسعهیافته است.
پژوهش چالشهایی در اجرای طرح جابر
بر اساس یافتههای این پژوهش چالشهایی در اجرای طرح جابر از دیدگاه معلمان وجود دارد. فرهنگ نظامهای آموزشی همواره بهعنوان یکی از عوامل اثرگذار بر نحوۀ عملکرد عناصر آموزشی است. همانطور که در این پژوهش مشخص شد، در فرهنگ آموزشی ایران معلم نقش غالبی دارد. یافته این پژوهش در زمینه غالببودن معلممحوری در آموزش، با پژوهش عطاران و همکاران همخوانی دارد (سراجی، ١٣٩١). آنها نیز در پژوهش خود نشان دادند فرهنگ یادگیری در ایران، غالبا معلممحور است تا یادگیرندهمحور.
یکی از مقتضیات اجراییشدن طرح جابر تغییر از رویکرد معلممحوری به رویکرد تسهیلگری معلم در آموزش است. معلمان در جریان پژوهش همکار یادگیرندگان بهحساب میآیند. این امر میتواند به فراهمآمدن تسهیلاتی برای ایجاد جامعه یادگیرندۀ علمی کمک کند (اسپرونکن- اسمیت و والکر١، ٢٠١٠).
طرح جابر نیازمند تغییر رویکرد و فرهنگ
طرح جابر نیازمند تغییر رویکرد و فرهنگ غالب معلممحوری به سمت یادگیرندهمحوری است. معلم بهمثابه تسهیلگر در فرایند پژوهش تنها نقش راهنمای عمل را دارد و مسئولیت اصلی انجام طرح بر عهده دانشآموزان است. یکی دیگر از ویژگیهای فرهنگ آموزشی مبتنی بر یافتههای این پژوهش وابستگی دانشآموزان به معلم است. محبی امین (١٣٩٤) در پژوهش خود نشان داد که در فرهنگهای با اجتناب از شک بالا مربی مقتدر است و فراگیران محیط ساختاربندیشده یادگیری را ترجیح میدهند.
اهداف برنامه درسی نیز در نحوۀ اجرای طرحهای پژوهشمحوری مانند جابر نقش دارد. تعدد اهداف و تأکید بر حوزۀ دانشی و محفوظات یکی از آسیبهای مطرحشده در پژوهش است. مدارس باید توانایی تفکر منطقی و خلاق دانشآموزان را پرورش دهند.
دانشآموزان باید بیاموزند که معمار آموزش و پرورش خود باشند. متأسفانه نظامهای آموزشی با روشهای سنتی و محدود خود، دانشآموزان را از لذت اندیشیدن و کاوشگری و خلاقیت محروم میکند و بهجای پرورش اندیشه و خلاقیت، مشتی از حقایق و مفاهیم علمی را در ذهن آنان ذخیره میکنند؛ بنابراین، در این شیوۀ معلم میتواند ضمن ایجاد موقعیت مسئله، منابع لازم را در اختیار آنان قرار دهد و در ضمن برای کمک به شاگردان.
آگاهی لازم را درمورد نحوۀ اجرای طرح جابر
مبتدی و تسهیل فعالیتهای آنان به بحث پیرامون موقعیت مسئلهدار بپردازد (شعبانی، ١٣٩٥). دانش معلم نیز در اجراییشدن صحیح طرح جابر مؤثر است. بر اساس یافتههای پژوهش معلمان آمادگی و آگاهی لازم را درمورد نحوۀ اجرای طرح جابر ندارند. یافتههای پژوهش عنایتی، ضامنی و قربانی (١٣٩١) نیز در راستای یافتههای پژوهش حاضر است.
آنها نشان دادند که معلمان در مقام دستاندرکاران اصلی تعلیم و تربیت نهتنها علاقهای به پژوهش نشان نمیدهند، بلکه اکثرآنان صرفا بر نقش آموزشی خود متمرکزند و انگیزهای برای انجامدادن پژوهش ندارند. وضعیت پژوهش در میان معلمان با ضعف و نقصان همراه است و باید پذیرفت که علاقه معلمان به پژوهش با رکود مواجه شده است.
راهبردهای یادگیری
در راهبردهای یادگیری نیز غالببودن نمرهمحوری یکی از چالشهای مطرحشده از دیدگاه معلمان است. در نظامهای آموزشی که یادگیری افراد در سطح دانش متوقف شود و توجهی به سایر سطوح صورت نگیرد به طور منطقی کسب نمرۀ و مدرک تنها مزیتی است که از دورههای آموزشی به دست میآید و برای افراد باقی میماند (محمد امینزاده، ١٣٩٤). بر اساس یکی دیگر از یافتههای پژوهش حاضر، دانشآموزان مهارتهای لازم پژوهشی را برای انجام طرح جابر ندارند.
روحیه کار گروهی در طرح جابر
بحرینی بروجنی (١٣٩٣) در پژوهش خود نشان داد که دانشآموزان سطح رضایتبخشی را در زمینه پرورش توانایی تفکر انتقادی، قضاوت، استنباط، استدلال، پرسشگری و پژوهش نشان نمیدهند. بسیاری از دانشآموزان در جامعه کنونی فاقد مهارتهای تفکر انتقادی، قدرت تجزیه و تحلیل مسائل پیچیده و مواجهه با مسائل سطح بالا هستند.
ضعف کارگروهی در دانشآموزان نیز یکی دیگر از یافتههای پژوهش حاضر است. در رویکردهای پژوهشمحور و سازندهگرایانه امکان همکاری و تشریکمساعی شاگردان فراهم میشود و فضایی را ایجاد میکند که دانشآموزان در موقعیت حل مسئله قرار بگیرند و مشارکت بیشتری با هم داشته باشند و صرفا متکی به مقام بالاتر نباشند (ون١، ٢٠٠٩).
هنگامی که کار در گروه انجام میشود چندین ارزش شامل همکاری، تبادل ایدهها و تسهیم اطلاعات و کمک به یکدیگر در انجامدادن فعالیتهای مربوط به پروژه به وجود میآید. ارزشهای به وجود آمده در بهدستآوردن همکاری، ساختن روحیه کارگروهی و القای همکاری در فرایند پژوهش مهم هستند (میرا و آرسد١، ٢٠١٠). اما نکته حائز اهمیت این است که دانشآموزان فاقد مهارتهای کار در گروه هستند و طرح جابر از جمله طرحهایی است که روحیه همکاری را میطلبد. از سویی، تأکید بر نقشآفرینی دانشآموزان در طرح نیز یکی دیگر از یافتههای این پژوهش است.
نوع و موضوع پروژۀ علمی را باید متناسب با سن و پایه تحصیلی دانشآموز انتخاب کنند و از انتخاب پروژههایی که از توان دانشآموز خارج است بهشدت بپرهیزند، چرا که یک انتخاب بد، نهتنها دستیابی به اهداف بلند جشنوارۀ جابر را غیر ممکن میکند؛ بلکه موجبات آسیب و دلزدگی دانشآموز را از این فعالیت لذتبخش علمی فراهم میآورد و این طرح را علیرغم اهمیت فراوانش در پرورش دانشآموزانی پژوهنده، از رسیدن به اهداف خویش بازمیدارد (روئینی، ١٣٩٥).
حمایت و همراهی والدین در طرح جابر
طرح جابر از جمله فعالیتهایی است که نیازمند حمایت و همراهی والدین با دانشآموزان در مراحل مختلف اجرا است. لزوم آموزش والدین و آگاهکردن آنان از اهداف طرح میتواند در دستیابی به طرح کمک بیشتری داشته باشد. در فرایند طرح جابر بیشتر والدین درگیر هستند و دانشآموزان مسئولیت کمتری را به دوش میکشند.
درحالیکه در رویکرد پژوهشمحور دانشآموزان باید برای ایجاد تغییر در خود مسئولیت بیشتری در یادگیری خود احساس کنند. این مسئولیتپذیری دانشآموزان را از سؤالات اساسی به کنجکاوی در یافتن پاسخ مسئله سوق میدهد (ساندرز استوارت٢، ٢٠٠٨).
امکانات کافی برای اجرای طرح جابر
نبود امکانات کافی برای اجرای طرح جابر نیز یکی از چالشهای اجراییشدن طرح جابر بوده است. برای انجامدادن پژوهش در اختیار داشتن فضای مناسب برای انجامدادن فعالیتهای پژوهشی در کلاس و مدرسه، در اختیارداشتن امکانات مناسب اعم از آزمایشگاه، کارگاه، کتابخانه و اینترنت ضروری است (حسینپور و زینآبادی، ١٣٩٧).
ارزیابی طرح نیز از مواردی است که بهعنوان یکی از چالشهای اجرای طرح جابر مطرح شده است. این یافته با نتایج پژوهش قنبری شهواری، صادقی و حسنپور (١٣٩٧) همخوانی دارد. آنها داوریهای نامناسب از نظر برخی ذینفعان را بهعنوان یکی از آسیبهای طرح جابر مطرح کردهاند.
نتایج پژوهش نشان داد از دیدگاه معلمان طرح جابر میتواند برای پرورش روحیه پژوهشگری در دانشآموزان مفید باشد. اثربخشبودن این طرح بسته به وجود مجموعه شرایط و بسترهایی است که باید برای اجرای طرح فراهم شود. بدون بسترسازی لازم و وجود مجموعه آمادگیهایی در فرهنگ آموزشی، دیدگاه معلمان و آمادگی والدین مقتضیات برنامه درسی و امکانات آموزشی چنین طرحی به اهداف واقعی خود دست نمییابد.
رویکردهای پژوهشمحور مانند جابر
بر اساس یافتههای پژوهش حاضر پیشنهاد میشود بر تغییر فرهنگ آموزشی جهت بهرهگیری از رویکردهای پژوهشمحور مانند جابر تأکید شود. بهبود دیدگاه معلمان و ارائه مجموعه آموزشهایی برای آمادگی معلمان و تغییر دیدگاه والدین میتواند طرح جابر را به اهداف واقعیاش نزدیک کند. همچنین، نظام آموزشی با تدارک امکانات مورد نیاز برای حمایت از چنین طرحهایی میتواند گام مؤثری در موفقیت طرحهای نوظهور در نظام آموزشی داشته باشد.
منابع
- اسفیجانی، اعظم، زمانی، عشرت، و بختیار نصرآبادی، حسنعلی (١٣٨٧). مقایسه کتابهای درسی علوم ابتدایی ایران از نظر میزان توجه به مهارتهای گوناگون در فرایند پژوهش با آمریکا و انگلستان. مطالعات برنامه درسی،٢(٨)، ١٥٥-١٣٢.
- آقایی، زهرا (١٣٩٥). تأثیر آموزش به روش پروژۀ علمی (طرح جابر) بر خلاقیت و پیشرفت تحصیلی در درس علوم تجربی دانشآموزان پایه پنجم شهر یزد. پایاننامه کارشناسی ارشد برنامهریزی درسی دانشگاه یزد.
- بحرینی بروجنی، مجید (١٣٩٣). تحلیل درس تفکر و پژوهش پایه ششم ابتدایی بر مبنای اصول علمی عناصر برنامه درسی. رساله دکتری، دانشگاه اصفهان، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی.
- بختیاری، ابوالفضل، و مصدقی نیک، کبری (١٣٩١). راهنمای پژوهش دانشآموزی. تهران: لوح زرین.
- بخشنامه ادارۀ آموزش و پرورش (١٣٩٣). جشنوارۀ جابر. سخنی با کارشناسان.
- بخشنامه وزارت آموزش و پرورش (١٣٩٣). پروژههای علمی دانشآموزان (طرح جابر). جاویدی، زهره (١٣٩٢). بررسی محتوای کتاب تفکر و پژوهش و تأثیر آن بر ارتقای مهارت پژوهشی، روحیه پژوهشگری و گرایش انتقادی دانشآموزان ششم ابتدایی. پایاننامه کارشناسی ارشد،دانشگاه فردوسی مشهد .
- جلالی، رستم (١٣٩١). نمونهگیری در پژوهشهای کیفی. تحقیقات کیفی در علوم سلامت، ١(٤)، ٣١٠-٣٢٠.
- حسینپور، شهره، و زینآبادی، حسنرضا (١٣٩٧). مدرسه پژوهشمحور: تدوین و آزمون یک الگوی علی به روش ترکیبی اکتشافی. خانواده و پژوهش، ١٦(١)، ٤٧-٢٧.
- رادمند، رضوانه (١٣٩٤). تأثیر آموزش پروژهمحور بر تفکر انتقادی دانشآموزان دختر. مهندسی مدیریت، ٨(١٩)، ١٩-٤.
- روئینی، الهه (١٣٩٥). مطالعه موردی طرح جابر. پایاننامه کارشناسی ارشد علوم تربیتی. دانشگاه فردوسی مشهد.