طرح بوم برنامه ویژه مدرسه

برنامه ویژه مدرسه طرح بوم

طرح بوم برنامه ویژه مدرسه

برنامه ویژه مدرسه طرح بوم

سناریو و الگوی تدریس

پنجشنبه, ۹ خرداد ۱۳۹۸، ۱۰:۲۰ ق.ظ

سناریو و الگوی تدریس

 الگوی تدریس و دانلود بهترین و قدرتمندترین نمونه‌های محیط آموزشی در واقعبهترین نمونه از 

متن و آموزش است.

سناریو و الگوی تدریس و اهداف اصلاح رفتاری

برای درک تقویت نفی و ارزیابی سودمندی آن به عنوان یک استراتژی مثبت برایمدیریت کلاس باید ابتدا رفتار اصلاح را درک کرد. اصلاح رفتار در نتیجه برخورد معلمبا دانش آموزان خطاکار می‌تواند کاهش یابد.

چه تغییراتی در رفتار دانشجویان ممکن است برای یک معلم مطلوب باشد? در اینمورد, یک معلم می‌خواهد رفتار دانش‌آموز را در شرایطی حفظ کند که رفتار خاصیداشته باشد, یا رفتار جدیدی را پیش‌بینی کند و آن را افزایش دهد; هیچ راه دیگریوجود ندارد.

سناریو و الگوی تدریس و نتایج قابل‌پیش‌بینی

با این حال مثال‌های زیادی از نحوه انتخاب معلمان برای اصلاح رفتار آن‌ها وجوددارد, اما آن‌ها می‌توانند به چهار گروه تقسیم شوند. این گروه چهار طبقه براساسپاسخ‌های معلم طبقه‌بندی می‌شود:

یا معلم پاداش می‌دهد.

یا معلم پاداش می‌دهد.

یا معلمی تنبیهی.

یا معلم تنبیه نشد.

این چهار پیامد به عنوان تقویت مثبت (پاداش دادن), تقویت منفی (مجازات),مجازات (مجازات) و قطع (گرفتن پاداش یا درجه‌بندی) طبقه‌بندی می‌شوند.

سناریو و الگوی تدریس و کاربرد پیامدها

از چهار واکنش مطرح‌شده, بیشتر معلمان با روش مثبت آشنایی دارند. " مجازات "اغلب بدون توجه به عوارض جانبی آن استفاده می‌شود. از دو اصل باقی مانده, "وقفه " استفاده می‌شود, البته به طور فراوان, اما استنباط و کشف معلمان اغلبنادرست است و به عنوان " تنبیه " تلقی می‌شود. تنها و تنها این " تقویت نفی " کم‌ترشناخته‌شده و کم‌تر استفاده می‌شود, اما می‌تواند به عنوان یک استراتژی مثبت برایمدیریت کلاس به تنهایی استفاده شود.

سناریو و الگوهای تدریس و دانش آموزان

دانش آموزان چگونه به این چهار پاسخ واکنش نشان می‌دهند? خودتان را به عنوانیک دانش‌آموز (در مثال بالا) قرار دهید و تصور کنید که چگونه تاثیر یکی ازتکنیک‌های بالا بر روی بخشی از معلم بر رفتار شما تاثیر خواهد گذاشت.

آیا انگیزه‌ای برای شما وجود دارد که یک پاداش جدید بگیرید, که شروع جدید یامیزان رفتار فرد را افزایش خواهد داد? پاسخ مثبت است. دریافت پاداش (یعنی هرچیزی که دانش‌آموز می‌خواهد) منجر به یک رفتار مطلوب به نام تقویت مثبتمی‌شود. همه ما از این روش استفاده می‌کنیم و در واقع ایده خوبی است.

تصور کنید که رفتار خاصی دارید و به خاطر آن پاداش از دست می‌دهید. چه تاثیریروی شما دارد? بیشتر مردم به کناری می‌روند یا مقدار آن را کم می‌کنند. به یکنظرسنجی دانشجویی در کلاس توجه نکنید, با توجه به اینکه هیچ‌کس در کلاس این کار را انجام نمی‌دهد. بعد از یک افزایش مختصر در رفتار دانش‌آموز - که انتظارمی‌رود - دیگران به کلاس توجه زیادی نمی‌کنند, که رفتار دانش‌آموز را در کلاسکاهش می‌دهد, چون دانش‌آموز به تدریج می‌فهمد چرا رفتار می‌کند. که منجر بهکاهش پاداش یا جمله توجه می‌شود. بازیابی پاداش در نتیجه " رفتار نامطلوب "خوانده می‌شود.

درد و درد, ترس و نگرانی, محرومیت, تحقیر, آزار و تنبیه بدنی. استفاده از هر یک ازخطاهای تنبیهی معمولاً باعث توقف یا کاهش رفتار می‌شود. این فعالیت‌ها حداقلمی‌توانند موثر و موثر باشند.

 

طرح و الگوی نمره: دوتا به یک

همانطور که قبلاً گفتیم, ما در مورد دو روش " وقفه " و " مجازات‌ها " صحبت کردیمکه تاثیر توقف یا کاهش نرخ یک رفتار خاص توسط دانشجو را دارند. تاکنون تصورشده‌است که تنها یک راه برای ایجاد یک رفتار جدید و افزایش آن وجود دارد که "تقویت مثبت " است, اما اینگونه نیست. اگر راه دوم برای این هدف باشد, معلمانموفق‌تر خواهند بود و این واقعاً راهی است! نام آن " تقویت منفی " است. نتیجه "تقویت منفی " همانند تقویت مثبت, ایجاد یک رفتار مطلوب و افزایش نرخ آن است.

جدول زیر این نتایج و عمل‌ها را در چهار مقوله خلاصه می‌کند.

سناریو و الگوی تدریس و نتایج شبکه

حتی اگر تقویت منفی موفق باشد, ممکن است برای برخی معلمان مساله وجود داشته باشد که آیا نتیجه کار می‌تواند استفاده از این روش را توجیه کند? (هدفدستگاه توجیه می‌کند? آیا ممکن نیست که تقویت منفی باعث صدمه به فرد شود?به علاوه, چگونه معنای یک روش " منفی " در نظر گرفته می‌شود? من فکر می‌کنم مادر این مورد سو تعبیر شده‌ایم و درک ما از " تقویت منفی " همانند درک ما از " اعدادمنفی " در ریاضیات است. این سو تفاهم نادرست و بی‌حاصل است. برای رفع ایننگرانی, اجازه دهید برگردیم به " آزمون تقویت منفی " که در صفحات قبل ارائه شد وپاسخ‌های آن را ارزیابی کنیم.

در سوال اول باید بگویم که بسیاری از معلمان از اصطلاح " تنبیه " به عنوان " تقویتمنفی " استفاده می‌کنند. در حالیکه این برنامه کاملاً اشتباه است. براساس جدولنتایج, " تنبیه " به معنی استفاده از هر گونه تنبیه است, اما " تقویت منفی " دارایمعنای متقابل دقیق است. این روش به معنای حذف هر گونه مجازات است.

کودکی را در نظر بگیرید که می‌خواهد یک لیوان آب (در اینجا, " تشنگی ") مجازاتشود. معلم به او می‌گوید: " اگر مدت پنج دقیقه ساکت بنشینید, بگذارید آب بنوشند.معلم ایده‌آل این است که کودک " ساکت بنشیند " و سپس آنچه را که کودک "ناراحتی " می‌نامد, از بین ببرد, یعنی " عطش " به این روش " تقویت منفی " است.وقتی کودک رفتار خوب را نشان می‌دهد, یعنی در سکوت در مدت ۵ دقیقه, معلم بهاو اجازه می‌دهد که آب بنوشد تا " ناراحتی " را از بین ببرد. در سوال‌های پنجم وششم, من می‌گویم که اغلب معلمان به پنج سوال بیشتر از سوال ششم پاسخمی‌دهند, که متاسفانه باید در اینجا گفته شود, پاسخ به هر دو سوال مشابه " تقویتمثبت و مثبت " است.

سناریو معلم و الگوهای تدریس

تقویت منفی باید به همان روش به عنوان سه اصل دیگر برای اصلاح رفتار اعمالشود. استفاده از این روش باید تقویت شود و نباید رها شود. توانمندسازی منفیبیش از یک انتخاب است و معلمان باید از مزایای مدیریت کلاس و تعدیل رفتاریبهره‌مند شوند.

سناریو و الگوی تدریس و مثال‌های تقویتی منفی

در عمل باید به دو نکته زیر توجه کرد:

درک رفتار خاصی که می‌خواهد تقویت کند.

سناریو و الگوی تدریس و شناسایی مجازات

اگر شما می‌توانید به مدت سه روز کارتان را درست به موقع تحویل دهید, مجبورنیستید مدتی منتظر بمانید تا استراحت کنید و خوش بگذرانید.

اگر بیش از ۹۵ % یا بیشتر از نمره امتحان را بیاورید, مجبور نیستید که دوبارهامتحان کنید.

اگر طی این ده هفته درس‌های خود را به طور کامل یاد گرفته‌اید و به موقع به آن‌هاپاسخ دهید, می‌توانید به سطح بالاتری برسید.

اگر در حین تحصیل درس تکالیف خود را انجام دهید, نیازی نیست از والدین خودبخواهید که به مدرسه بیایند و به توضیحات ما گوش دهند.

الگوها و نمونه‌های آموزش و تحلیل

در هر یک از موارد بالا، دانش‌آموز با تنبیه مواجه می‌شود (یا تهدید). به عنوان مثال،تنها راه تغییر رفتار او این است که کاری را انجام دهد که به او گفته می‌شود، بهعنوان مثال، اگر او این تکالیف را انجام دهد، دیگر نیازی به صبر برای استراحت یاحتی یک زمان استراحت یا حتی یک زمان استراحت و یا حتی از پدر و مادرش برایتولد فرزندان آن‌ها به مدرسه و غیره وجود ندارد. اینجا هیچ تنبیهی در کار نیست،چون هیچ مجازاتی در کار نیست. همچنین هیچ "وقفه" در کار وجود ندارد زیراپاداش برای بازگشت از دست دانش‌آموز داده نشده است. همچنین "تقویت مثبت"نیز وجود ندارد زیرا انتظار نمی‌رود که پاداش داده شود. آنچه در اینجا کار می‌کند یکترقی منفی است، زیرا در صورت رفتار خوب، مجازات حذف خواهد شد.

Teacher's آموزشی و سناریو ارزیابی و مدل

آزمون تقویت منفی که در این بخش به شما داده شد توسط Tabar (1988) توسعهداده شد. او این آزمایش را برای ۲۴۰ معلم ابتدایی و متوسطه, نیمی از دانشگاه ونیمی از مدارس انجام داد. نتایج به طرز شگفت آوری مشابه بودند. حتی استادانpostgraduate (برای مثال, واژه آخر) حتی مفهوم این مفهوم را درک نکرد.

تقویت منفی.

خلاصه

بدون هیچ قضاوت به نفع نظریه of در تغییر رفتار، در مقایسه با نظریه‌های مدیریتکلاس دیگر، امیدوارم که روش‌هایی که توسط معلمان مورد استفاده قرار می‌گیرند، موثر و مفید باشند. همانطور که behaviorism یک نظریه مطلوب از برخی معلماناست، پس لازم است که آن را دقیق و به طور خاص از اثرات مثبت "تقویت منفی" به عنوان یک استراتژی مدیریت کلاس استفاده کنند.

من همچنین باور دارم که اگر یک معلم کاملاً آزاد باشد تا بین "تقویت مثبت" و"تقویت منفی" انتخاب شود، بهتر است از "تقویت مثبت" استفاده کنیم زیرا زندگیدانش‌آموزی که تحت فشار یک محرک تنبیهی است - - که معلم به دنبال حذف است - کاملاً متفاوت از زندگی دانش‌آموزی است که منتظر پاداش است. علاوه بر این،زمانی که انتخاب بین انتخاب "تنبیه" و "وقفه" را انتخاب می‌کنید، بهتر است که"وقفه" آزادی را انتخاب کنید، زیرا شرایط دانش‌آموزی که در حال تنبیه شدن است،متفاوت از "تقویت مثبت" و "وقفه" است چرا که پتانسیل آسیب احتمالی را در رابطهمهم بین معلم و دانش‌آموز کاهش می‌دهد.

 


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۳/۰۹
محمد صالح

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی