طرح بوم برنامه ویژه مدرسه

برنامه ویژه مدرسه طرح بوم

طرح بوم برنامه ویژه مدرسه

برنامه ویژه مدرسه طرح بوم

معرفی پوکه معدنی قروه و انواع آن

پنجشنبه, ۱۳ تیر ۱۳۹۸، ۰۵:۲۹ ب.ظ

پوکه معدنی نوعی سنگ آتش فشانی است . در اثر فعالیت آتشفشان مواد مذاب به سطح زمین آمده و روی زمین جاری میشود . پوکه معدنی با سرد شدن این مواد مذاب به وجود می آید . پوکه در اندازه های مختلف و به صورت متخلخل بوجود می آید . یکی از ویژگی های اصلی پوکه معدنی وزن بسیار کم آن است . به گونه ای که اگر پوکه را درون آب بیاندازیم بر روی آن شناور خواهد شد .

ویژگی های پوکه معدنی

  1. سبک وزن بودن
  2. درجه سختی بالا
  3. عایق صوت
  4. عایق دما
  5. ضد حشره
  6. ضد باکتری

پوکه معدنی مصارف بسیاری دارد . مهمترین مورد استفاده از آن در ساخت و ساز ساختمان است . در ساختمان سازی زمانی که دیوارکشی خانه ( ساختمان ) تمام شد ، باید قسمت های لازم را شیب بندی کرد . برای شیب بندی باید از پوکه معدنی استفاده شود . همچنین برای اینکه کف قسمت های مختلف ساختمان هم سطح شود و یا به ارتفاع لازم برسد ، کفپوشی انجام می شود . در این مورد نیز از پوکه استفاده می شود .

بدلیل اینکه وزن پوکه معدنی بسیار کم است ( وزن هر متر مکعب آن در انواع مختلف بین 500 تا 700 کیلو گرم می باشد ) بهترین گزینه در بین مصالح ساختمانی برای شیب بندی و کفپوشی است . زیرا با استفاده از آن به جای مصالح مشابهی مانند ماسه و یا خاک ؛ وزن سازه به صورت چشم گیری کاهش خواهد یافت .

به طور مثال فرض کنید در یک ساختمان 4 طبقه برای شیب بندی و کفپوشی از ماسه یا خاک استفاده شود . همانطور که می دانید حجم زیادی از خاک و ماسه باید به داخل و پشت بام ساختمان منتقل شود . در این صورت ستون ها و حتی دیوارها باید بار بسیار سنگینی را تحمل کنند ، که بسیار خطرناک است .

اما استفاده از پوکه معدنی در ساخت وساز به اینجا ختم نمی شود . برای ساخت دیوارها و قسمتی از سقف ( در بعضی نقشه ها ) از بلوک سیمانی سبک استفاده می شود . استفاده از بلوک سیمانی چند مزیت دارد . از آنجا که اندازه بلوک چندین برار یک آجر است ؛ کار با آن در دیوارچینی بسیار سریعتر خواهد بود و دیوار زودتر تمام می شود .

برای ساخت بلوک سیمانی سبک از پوکه معدنی استفاده می شود . بدین صورت که پوکه معدنی و دیگر مواد را مخلوط کرده و در داخل دستگاه ویبراتور می ریزند . دستگاه نیز با لرزاندن ملات تهیه شده هوای موجود در آن را گرفته و آن را به شکل نهایی محصول در می آورد .

انواع پوکه معدنی قروه

  1. پوکه بادامی
  2. پوکه فندقی
  3. پوکه عدسی
  4. پوکه آبنما
  5. پوکه ماسه ای
  6. پوکه معدنی نخودی

انواع مختلف پوکه معدنی قروه دارای حجم و جرم متفاوتی هستند . به همین دلیل انواع مختلف پوکه مصارف متفاوتی نیز دارند . به عنوان مثال یکی در شیب بندی مورد استفاده قرار می گیر و نعی دیگر در ساخت انواع بلوک .

معرفی پوکه معدنی و انواع آن

پوکه بادامی

پوکه بادامی دارای اندازه 15 تا 30 میلیمتر است . این نوع پوکه بهترین گزینه برای شیب بندی است . وزن پوکه معدنی بادامی بین 500 تا 600 کیلوگرم است .

پوکه فندقی

پوکه معدنی فندقی یکی دیگر از انواع پوکه است از آن برای شیب بندی و کفپوشی استفاده می شود . اندازه آن بین 5 تا 10 میلیمتر متفاوت است .

پوکه عدسی

پوکه عدسی برای ساخت انواع بلوک سیمانی سبک مورد استفاده قرار می گیرد . اندازه این نوع سنگ معدنی بین 10 تا 15 میلیمتر است .

پوکه آبنما

پوکه آبنما در ساخت آلاچیق های زیبا و آبنماهای چشم نواز مورد استفاده قرار می گیرد . با توجه به اینکه این نوع پوکه دارای اندازه ای بین 20 تا 100 سانتیمتر است و شکل صخره ای طبیعی و زیبایی دارد در ساخت اینگونه نماهای طبیعی کاربرد دارد .

پوکه ماسه ای

از این نوع پوکه می توان برای شیب بندی و کف پوشی استفاده کرد . البته بیشترین مصرف آن در تولید بلوک های سیمانی است . اندازه پوکه ماسه ای بین 1 تا 5 میلیمتر است .

پوکه معدنی نخودی

اندازه این نوع بین 5 تا 10 میلیمتر متفاوت است . از پوکه نخودی نیز برای شیب بندی و کفپوشی استفاده می شود .

 

موارد مصرف پوکه معدنی

  1. استفاده در ساختمان سازی
  2. استفاده در کشاورزی و پرورش گل و گیاه
  3. استفاده از پوکه معدنی در نساجی
  4. در آکواریوم نیز می توان از پوکه استفاده کرد
  5. استفاده در تصویه خانه آب
  6. استفاده در دیواره موتورخانه

در ابتدای نوشته به استفاده از پوکه معدنی در ساختمان سازی پرداختیم . حال دیگر موارد استفاده آن را به صورت خلاصه توضیح می دهیم .

پوکه معدنی در کشاورزی

کشاورزان و گلخانه داران مقدار معینی از پوکه معدنی را با خاک مخلوط می کنند . اینکار مزایای بسیاری دارد . وجود این سنگ در خاک باعث می شود که مواد معدنی و مغذی موجود در آن به خاک منتقل شود . از طرفی با وجود پوکه در خاک اکسیژن رسانی به ریشه گیاه بهتر انجام می شود . در نتیجه با مخلوط پوکه معدنی با خاک محصول بهتر و با نشادتری خواهیم داشت .

استفاده از پوکه در نساجی

در صنعت نساجی پارچه تولیدی را سنگشور می کنند . با سنگشور کردن ، پارچه مقاومتر شده و طول عمر بیشتری پیدا می کند . درنتیجه قیمت پارچه نیز بالاتر می رود . برای سنگشور کردن ، پارچه را داخل دستگاه مخصوص می گذارند و پوکه معدنی را نیز داخل دستگاه می ریزند .

استفاده در آکواریوم

از آنجا که پوکه معدنی در اندازه های مختلفی موجود است ( از 1 میلیمتر تا چند ده سانتی متر ) ، می توان برای تزئین نمای آکواریوم از پوکه استفاده کرد . با این کار نمایی زیبا به آکواریوم می دهیم . همچنین می توان از مقداری پوکه در قسمت دوم سامپ ( فیلتر بیرونی ) استفاده کرد . با این کار محیطی عالی برای رشد باکتری های مفید در آب ایجاد می شود . وجود این باکتری ها در آب باعث می شود که آبزی های موجود در آکواریوم سر زنده و با نشاد باشند .

کاربرد پوکه معدنی در تصویه خانه

در قسمتی از مکانیزم تصویه خانه های آب نیز از پوکه استفاده می شود . در مخزن مخصوص پوکه معدنی ریخته می شود . در اینجا پوکه به عنوان جذب کننده مواد آلوده موجود  در آب استفاده می شود .

استفاده در دیواره موتورخانه

در موتور خانه ها با توجه به اینکه صدای ناهنجار تولید می کند ؛ در دیواره های آن از پوکه استفاده می شود . از آنجایی که پوکه عایق صدا است ، برای این کار مورد استفاده قرار می گیرد .

معدن پوکه شهرستان قروه

شهرستان قروه با داشتن بیش از 20 معدن پوکه ، بزرگترین تامین کننده پوکه معدنی در سطح کشور است . پوکه معدنی این منطقه به طور متوسط تقریبا 100 تا 200 کیلوگرم از پوکه دیگر مناطق ایران سبک تر است . که این موضوع باعث شده که پوکه این شهرستان در سطح کشور به شهرت بالایی برسد .

شما می توانید برای استعلام قیمت پوکه معدنی با جستجوی کلمه " پوکه معدنی " با یکی از فروشندگان این محصول تماس بگیرید .

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۴/۱۳
محمد صالح

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی